Opsætning af tracking mail (Track’n Trace)

Din webshop har mulighed for at afsende en mail til dine kunder med information om tracking af forsendelsen; også kaldet en Track and Trace mail. Den mail kunden modtager indeholder et link til Postdanmarks hjemmeside og de kan der se hvad Postdanmark har af information om forsendelsen. Du vælger selvfølgelig selv om en sådan mail skal afsendes eller ej.

For at shoppen kan sende mailen, skal der først oprettes en skabelon til formålet. Du laver denne skabelon som normalt jf. denne guide

Specielt for Pacsoft integrationen har vi lavet en standard indholdsskabelon, der ser sådan her ud:

Packsoft6

Den kan du selvfølgelig rette i som du vil for at gøre den mere personlig for din shop, men det er vigtigt at du ikke retter i de links der er i mailen, da kunden ellers ikke kan lave opslaget.

Forsendelsesnummer eller Reference nummer?

Der er ofte en forvirring omkring disse to numre. Begge numre er gyldige som tracking numre hos Postdanmark. Dandomains integration til Pacsoft bruger referencenummeret som tracking nummer. Dette gør vi fordi forsendelsesnummeret først genereres af Pacsoft, når du udskriver labelen og din webshop snakker sammen med Pacsoft allerede før dette punkt.

Reference nummeret adskiller sig fra forsendelsesnummeret ved at det ikke kan bruges alene. Man skal bruge det sammen med dit kundenummer hos Postdanmark:

Packsoft7

Skabelonen vi har lavet tager dog højde for dette. I linket er nemlig både indsat Reference og Kundenummer, så for kunden er det bare et spørgsmål om at trykke på linket i den mail de modtager. Men for dig som shopejer er det vigtigt at vide at hvis du skal sende et tracking nummer til en kunden via en anden korrespondance, så er det nummer der står på ordren ikke nok. Du skal også sørge for at kunden har dit kundenummer ved Postdanmark. Kunden kan så slå dette op via Postdanmarks tracking side som har en direkte adresse der hedder ” http://postdanmark.dk/tt ”. Denne adresse kan selvfølgelig ændrer sig.