SEO Checkliste

Søgemaskineoptimering er en vigtig disciplin, hvis man som shopejer ønsker at generere organisk trafik fra søgemaskiner.

Følgende checkliste er kun vejledende pr 2023.

Title tag

Udfyldes Title tag indenfor de anbefalede tegngrænser, og er indholdet af titlen relevant for sideindholdet, vil Title tag normalt blive det blå link, søgende skal klikke på i et søgeresultat. Tekstlængden af et Title tag anbefales til at være 55-60 tegn.

Et velbeskrevet Title tag kan føre til øget klikrate på søgemaskiner, da man i sit Title tag kan inkludere bydeformstekst som f.eks. “Køb her”, “Læs mere om”, “Giv” m.m., hvilket kan medvirke til øget forståelse af linkets formål.

Et Title tag bør være sigende for landingssideindholdet og handlingen, der skal foretages på siden, hvis der klikkes på linket.

F.eks. “Køb blå sokker med figurer fra brand hos virksomhedsnavn” – Formålet med linket vil være at købe et par blå sokker med figurer fra brand.

SEO title tag felt

Læs Google’s anbefalinger for Title tags 

Brugerdefineret URL

Feltet Brugeredefineret URL bruges til at omskrive URL’en efter /shop/ og før URL-ID’et.

Har du f.eks. en URL “/shop/blaa-sokker-123p.html” fordi dit produkt hedder “Blå sokker”, kan du via brugerdefineret URL tilføje flere ord ved at skrive “Blaa sokker med figurer”, hvilket opdaterer URL’en til “/shop/blaa-sokker-med-figurer-123p.html”

Der er ingen tegngrænser i den brugerdefinerede URL, men det anbefales at være så konkret som muligt.

Brugerdefineret URL felt

Metatag beskrivelse

Under landingsside-URL’en findes Metatag beskrivelse, der i 1-2 korte sætninger har til formål at opsummere, hvad sideindholdet handler om.

En god Metatag beskrivelse kan være med til at overbevise en søgende om, at man får sine forventninger opfyldt, hvis man klikker på linket.

Metatag beskrivelsen bør støtte op om Title tagget og bygge videre derpå, men bør ikke være en kopi af den almindelige produktbeskrivelse.

Det anbefales man skriver mellem 150-160 tegn i Metatag beskrivelse, da alt derover normalt ikke vises alligevel.

Metatag beskrivelse feltr

Læs Google’s vejledning om Metatag beskrivelser

Metatag keywords

Metatag keywords benyttes ikke af søgemaskiner i dag (2023), men man kan i stedet bruge feltet på produkter til at hjælpe shoppens interne søgefunktion.

Sælger du et produkt, der hedder “Blå sokker” og søger kunden fejlagtigt efter “Soker”, kan du tilføje “Soker” til Metatag keywords for at sikre, produktet dukker op i en søgning, selvom den besøgende har stavet forkert.

Det er muligt at tilføje flere keywords ved at kommaseparere (,) ordene. F.eks. “soker, blaa, blaa soker, blaa sokker”

Metatag søgeord keywords felt

Et godt produktnavn

Produktnavnet bør være relevant for det primære søgeord, da produktnavnet bliver angivet som en H1, der betegnes som sidens overskrift.

Sælger du f.eks. plakater eller malerier, kan det være fristende at kalde sit maleri for “Blå sokker”, hvis det er det, maleriet afbilleder, men overvej så at inkludere ordet “”maleri” i produktnavnet, da man ellers kan misforstå dit produkt som et par blå sokker.

Læs de gode råd om produktoptimering i Dandomain Classic i en guide skrevet af Kendskab

Gode filnavne

Navne på billeder bør indeholde ord, der indgår i de varer, billederne bliver vist på.

Et billede til en vare kaldet “Canon digital camera EOS 400D” bør eksempelvis ikke hedde DSC215068.jpg.

Mellemrum bør erstattes med bindestreger, så filnavnet kommer til at hedde “canon-digital-camera-eos-400d.jpg”.

Brug ikke æ,ø,å og andre specialtegn i filnavne.

Husk at tilføje ALT-beskrivelse til billederne, da det kan være en faktor i billedsøgninger på søgemaskiner.

Er billedet et produkt, så brug evt. produktnavnet i ALT-beskrivelsen.

Produkt- og kategoribeskrivelser:

Google er en tekst-søgemaskine, så skriver du ikke tekst, vil du få svært ved at blive relevant i et søgeresultat.

Lav gode, lange beskrivelser af produkter og kategorier i din shop.

Undgå:

  • Undgå korte beskrivelser, da de risikerer at blive klassificeret som tyndt indhold
  • Undgå at indsætte dit primære keyword for meget, men sørg for, det stadig bruges 2-5% af tekstens længde.
  • Undgå at bruge din leverandørs produktbeskrivelse, da mange andre sandsynligvis har gjort det samme.

Gør i stedet:

  • Foretag i stedet søgning på dit primære keyword og undersøg, hvilken tekst-volumen, der er brugt i søgeresultaternes placering 1-10.
  • Bemærk hvilket format, der er brugt i øverste søgeresultater – er det video, punktform eller flad tekst?
  • Gennemsnitligt kan du sigte efter produktbeskrivelser på 150-200 ord og kategoribeskrivelser på 600-700 ord.

Google Search Console

Google Search Console (GSC) er et gratis værktøj, Google stiller til rådighed. Det er vurderet til at være et af de vigtigste værktøjer, man kan gøre brug af, når man har et ønske om at generere organisk trafik (altså trafik fra søgemaskiner).

I GSC stilles 3 primære funktioner til rådighed:

  • Du kan tilføje dit sitemap i Sitemaps-menuen (findes i Indstillinger->Shopindstillinger->Tracking og feeds->Google Sitemaps i din shopadministration)
  • I Effektivitet-menuen kan du se, hvor mange gange, en landingsside (f.eks. et produkt eller en kategori) er vist i et søgeresultat, hvor mange gange der er klikket på linket og linkets gennemsnitlige placering i søgeresultatet.
  • Det er muligt at anmode om indeksering ved at søge efter den URL, man lige har lavet opdateringer på og klikke på knappen “Anmod om indeksering”. Bør f.eks. gøres ved produktoprettelse eller ændring af landingssideindhold.

Læs om opsætning og brug af Google Search Console i vores blogindlæg

Søgeordsplanlægning

Før du begynder at skrive om et emne, bør du overveje, om der overhovedet er nogen, der søger efter det.

Er der ingen søgevolumen på det emne, du har tænkt at skrive noget om, giver det sandsynligvis ikke mening at skrive om det.

Der findes onlineværktøjer, der kan give dig information om søgevolumener; Nogle er gratis, andre koster abonnement.

Af gratis værktøjer der kan give indsigt i, hvad der søges efter på Google, kan der f.eks. nævnes søgeordsplanlæggerværktøjet i Google Ads og Effektivitet-menuen i Google Search Console.

Der findes mange andre betalbare værktøjer, der giver øget indsigt. F.eks. kan der nævnes Morningscore.io, Ahrefs.com og Semrush.com

Se vores webinar om SEO afholdt af Morningscore.io på vores YouTube kanal

 


Du finder dokumentationen til Dandomain Webshop her: https://webshop-help.dandomain.dk x