NETS i shoppen – sådan!

I Dandomain supporten får vi ofte spørgsmål om hvordan man som shopejer gør “alt det der med NETS”.
Derfor har vi her samlet de erfaringer med hele processen som vi har gjort os. Oversigten er både beregnet til dig der står i starten af hele forløbet og til dig der vil være sikker på at du har husket alt.

1. Bestil en aftale hos NETS

For at dine kunder kan betale med kreditkort i din shop er du nødt til at have en aftale med en betalingskort udbyder.
Der findes mange af disse (Paypal, Ewire, Dibs m.fl.), men her tager vi udgangspunkt i den aftale NETS tilbyder, fordi det er den der er mest integreret med Dandomain shoppen og fordi den stadig er den mest brugte på det danske marked.

Kreditkort er hos NETS opdelt i 2 aftaler:

Aftalen om Dankort forgår direkte hos nets fra denne side:

Ansøg om Dankort aftale

Aftalen om Internationale kort foregår hos Teller (Som er et datterselskab til NETS) fra denne side:

Ansøg om International aftale

Her er lidt hjælp til bestillingen:

Du skal vælge Dandomain A/S som betalingsløsning, da NETS skal vide at du har tænkt dig at bruge vores betalingssystem.
Dandomain er en Payment Service Provider (PSP) og vi modtager kundens kortdata igennem vores eget betalingsvindue. Dvs. at når kunden indtaster deres kortdata, så står deres browser på vores domæne “https://pay.dandomain.dk” og ikke på dit domæne. Derfor skal du vælge at dine kunder indtaster deres kortdata i et separat betalingsvindue (PSP).

2. NETS skal godkende din webshop.

For at NETS kan godkende din webshop til internethandel, stiller de et par krav.

For det første skal du i bestillingen angive et domæne til webshoppen.
Det er vigtigt at ejerskabet af dette domæne står til at være det samme juridiske firma som det firma, som du ansøger som.
NETS slår både dit cvr nummer op på virk.dk og ejerskabet af domænet på whois og sammenholder disse.
Dernæst kigger NETS efter at din side oplyser kunden om Navn, adresse, cvr nummer og kontaktinformationer. Samt Handelsbetingelser inkl. leveringsbetingelser og gældende fortrydelsesret.

NETS går rent faktisk ind på din webshop siden for at kigge den efter, så hvis din webshop stadig er under udarbejdelse som en demo hos Dandomain kan du give dem den demoadresse du har fået fra Dandomain.
Det kunne f.eks. være “http://1234567.shop60.dandomain.dk/”.
Hvis du har brugt lukkefunktionen i din shop kan du omgå dette ved at angive adressen som sådan: “http://1234567.shop60.dandomain.dk/shop/frontpage.html?BypassShopClosed=1”
(Det er præcist den adresse der står i adresselinjen hvis du bruger “Vis butik” funktionen i din shop administration.

3. Du modtager forretningsnummer fra NETS.

Når NETS har godkendt din butik til internethandel, så modtager du et forretningsnummer fra dem.
Det kan være lidt forvirrende, for du får rent faktisk flere numre fra NETS. Der er både noget der hedder en branche kode (Den skal du ikke bruge) og et separat forretningsnummer til den internationale aftale (Det skal du heller ikke bruge).
Hvis du har en fysisk butik også med en dankort terminal har du sikkert også et forretningsnummer dertil (Det skal du heller ikke bruge).
Det eneste du skal bruge er dit forretningsnummer til internet betaling med Dankort. Undtagelsen er hvis du KUN har den internationale aftale og ikke Dankort aftalen; så skal du nemlig bruge forretningsnummeret dertil i stedet.

I skrivende stund vil det forretningsnummer du skal bruge typisk starte med et 6-tal, men det kan ændre sig.

4. Giv forretningsnummeret til Dandomain.

For at Dandomain kan oprette betalingsystemet til dig skal vi bruge dit forretningsnummer.
Hvis du allerede har bestilt betalingssystemet sammen med shoppen inden du får forretningsnummeret fra NETS, så skal du kontakte os når du modtager det, så vi kan få betalingssystemet færdigoprettet.
Dette kan du gøre ved en mail til support@dandomain.dk.
Hvis du endnu ikke har bestilt shoppen eller betalingssystemet, så kan du ved bestillingen angiv forretningsnummeret.

5. Du modtager en oprettelses bekræftelse Dandomain.

Når Dandomain har modtaget forretningsnummeret fra dig, så sender vi dig en mail. Herefter kan du se loginoplysningerne til betalingssystemet i dit kundecenter på DanDomain.dk. Det vil fremgå under tilbehør på dine generelle loginoplysninger til din webshop.
Vi bruger altid selve forretningsnummeret som brugernavn til betalingssystemet og adgangskoden et autogenereret.

6. Log ind og opdater password i betalingssystemet.

Betalingssystemet ligger på denne adresse:

https://pay.dandomain.dk

Du logger dig ind med dit forretningsnummer + adgangskode.
Det er en god idé at du som første ændre adgangskoden til noget du selv kan huske. Dette gør du under “Indstillinger” og så nederst på siden.

7. Indtast adgang til betalingssystem i shop administrationen.

Dandomain webshoppen har mulighed for at hente oplysninger om betalinger fra dit betalingssystem.
Det kan den bruge til at vise dig oplysninger om den enkelte ordres betaling direkte på ordren. Du kan også hæve hæve betalingen direkte fra ordren.

For at dette virker, skal shoppen kende dit login til betalingssystemet.
I shoppen skal du ind under “Indstillinger -> Admin Brugere” hvor du kan indtaste loginet.
Hvis du i shoppen bruger flerbruger systemet, så kan du sætte det samme login ind på alle de brugere, der skal have adgang til at behandle betalinger.

8. Opret betalingsmetode(r).

Det sidste trin før dine kunder kan begynde at betale med kreditkort i din webshop er at oprette en eller flere betalingsmetoder.

Du kan læse nærmere om betalingsmetoder i shoppen her

Når du overvejer hvor mange betalingsmetoder du skal lave, så tænk over hvilke gebyrer der skal på betalingsmetoderne.

I skrivende stund er der én gebyrsats for Dankort, én for Internationale kort og én for American Express.
Det giver derfor mening at kombinere de korttyper, der har samme gebyrer, i samme betalingsmetode.

Det er op til dig om du vil tage betalingsgebyr fra dine kunder. Men vær opmærksom på følgende:
NETS opkræver gebyret fra dig uanset, så hvis du “æder” det for dine kunder, så skal du have den overvejelse med i dine prissætninger, da det hurtigt kan blive mange penge over tid.
Du må ikke kræve et højere gebyr fra dine kunder end NETS kræver af dig. Så pas på ikke at inkludere billigere korttyper på betalingsmetoder med højt gebyr.
Hvis du f.eks. laver en betalingsmetode til American Express og sætter gebyret til 3,75% af købsbeløbet og sætter betalingsmetoden til at kunne modtage “alle” korttyper, så kan en kunde med Dankort vælge denne og kommet til at betale et alt for højt gebyr.
Så sørg for kun at afkrydse de korttyper som betalingsmetoden skal håndtere.

Det er også den krølle at NETS har en regel om at Internationale kort der er udstedt i Danmark ikke må afregnes i andet end dansk valuta.
Så hvis du giver mulighed for at kunder kan afregne f.eks. i EURO, så må disse kunder ikke kunne bruge de korttyper hvor der står “DK” efter.
For at løse dette er du nødt til at arbejde med Regler/Filtre i shoppen for at skjule den betalingsmetode der inkluderer disse korttyper alt efter valutaen.

Betalingsmetodens navn og notatfelt er din måde at kommunikere til din kunder hvad de kan forvente af den enkelte betalingsmetode, så sørg for at nævne de gyldige korttyper på hver enkelte betalingsmetode.

Nyttige links (Per 1. Oktober 2014):

NETS/Teller’s prisliste inklusiv links til gebyrsatser

NETS logoarkiv

9. Test det!

Det giver måske sig selv, men mange shopejere glemmer faktisk dette punkt.
Test dit ordre og betalingsflow ved selv at købe med dit eget kreditkort. Få evt. hjælp hvis du kender én med et internationalt kreditkort.
Du kan bare lave en ordre på et lille beløb og du kan efterfølgende også kreditere beløbet i betalingssystemet, så det tilbageføres.
Når du laver ordren, så prøv at se det med kundens øjne.
Kan man finde ud af at vælge den rigtige betalingsmetode ud fra de oplysninger der er til rådighed?
Fremgår gebyret korrekt?
Er der deciderede fejl i opsætningen?
Du vil hellere selv fange disse ting end lade dine kunder løbe ind i dem.