NETS i shoppen – sådan!
I Dandomain supporten får vi ofte spørgsmål om hvordan man som shopejer gør “alt det der med NETS”.
Derfor har vi her samlet de erfaringer med hele processen som vi har gjort os. Oversigten er både beregnet til dig der står i starten af hele forløbet og til dig der vil være sikker på at du har husket alt.
1. Bestil en aftale hos NETS
For at dine kunder kan betale med kreditkort i din shop er du nødt til at have en aftale med en betalingskort udbyder.
Der findes mange af disse (Paypal, Ewire, Dibs m.fl.), men her tager vi udgangspunkt i den aftale NETS tilbyder, fordi det er den der er mest integreret med Dandomain shoppen og fordi den stadig er den mest brugte på det danske marked.
Du kan bestille NETS aftalen her: Ansøg om Indløsnings aftale
Her er lidt hjælp til bestillingen:
Du skal vælge Dandomain A/S som betalingsløsning, da NETS skal vide at du har tænkt dig at bruge vores betalingssystem, som hedder OnPay.
Dandomain er en Payment Service Provider (PSP) og vi modtager kundens kortdata igennem vores eget betalingsvindue. Dvs. at når kunden indtaster deres kortdata, så står deres browser på vores domæne og ikke på dit domæne. Derfor skal du vælge at dine kunder indtaster deres kortdata i et separat betalingsvindue (PSP).
2. NETS skal godkende din webshop.
For at NETS kan godkende din webshop til internethandel, stiller de et par krav.
For det første skal du i bestillingen angive et domæne til webshoppen.
Det er vigtigt at ejerskabet af dette domæne står til at være det samme juridiske firma som det firma, som du ansøger som.
NETS slår både dit cvr nummer op på virk.dk og ejerskabet af domænet på whois og sammenholder disse.
Dernæst kigger NETS efter at din side oplyser kunden om Navn, adresse, cvr nummer og kontaktinformationer. Samt Handelsbetingelser inkl. leveringsbetingelser og gældende fortrydelsesret.
NETS går rent faktisk ind på din webshop siden for at kigge den efter. Shoppen behøver ikke være live på dit domæne endnu så hvis den stadig er under udarbejdelse som en demo hos Dandomain kan du give dem den demoadresse du har fået fra Dandomain. Det kunne f.eks. være
“http://ditshopnavn.webshop8.dk/”
Hvis du har brugt lukkefunktionen i din shop kan du omgå dette ved at angive adressen som sådan:
“http://ditshopnavn.webshop8.dk/shop/frontpage.html?BypassShopClosed=1”
(Det er præcist den adresse der står i adresselinjen hvis du bruger “Vis butik” funktionen i din shop administration.
3. Du modtager forretningsnummer fra NETS.
Når NETS har godkendt din butik til internethandel, så modtager du en aftale fra dem.
Din aftale indeholder flere numre. Hvis du kun bestiller den danske aftale til Dankort og VISA/Dankort, så får du et hovednummer. Dette nummer kaldes Terminaloperatør forretningsnummer. Eller bare forretningsnummer eller “Merchant number” på engelsk. Aftalen indeholder også en branchekode alt efter hvad du skal sælge.
Hvis du også har bestilt en aftale til indløsning af internationale kort, så modtager du også et internationalt forretningsnummer. Der omtales også noget der hedder BIN numre for henholdsvis VISA og Mastercard. Disse skal du også bruge senere.
4. Bestil betalingssystem hos Dandomain.
For at kunne modtage betalinger gennem NETS skal du som sagt bruge vores betalingssystem, så det skal du have bestilt. Du kan også gøre dette tidligere i forløbet, men siden du først kan bruge betalingssystemet til noget når du har indløsnings aftalen fra NETS i hus, så er der ingen grund til at bestille det tidligere. Hvis du allerede har en kørende DanDomain webshop, så kan du bestille betalingssystemet via App store i din shop admin når du har aftalen. Hvis din shop er ny er det normalt at bestille betalingssystemet samtidigt med resten af shoppen og i det tilfælde afventer du bare at du har NETS aftalen inden du tager det i brug.
5. Første login i betalingssystemet.
Efter at betalingssystemet er oprettet, kan du logge dig ind. Du vil modtage en invitations mail fra systemet med et link, hvor du så kan sætte et password.
Efterfølgende sker login på denne adresse https://manage.onpay.io , så det er en god side at lave et bogmærke til.
6. Opsætning af indløser.
7. Opsætning af shoppens API adgang til betalingssystemet.
DanDomain webshoppen har mulighed for at hente oplysninger om betalinger fra dit betalingssystem.
Det kan den bruge til at vise dig oplysninger om den enkelte ordres betaling direkte på ordren i din webshop. Du kan også hæve hæve betalingen direkte.
Det kræver at du først i dit betaingssystem går ind under Legacy indstillinger -> API bruger. Her skal du oprette et brugernavn og et password. Det behøver ikke være det samme som du bruger til admin login. Det skal kun bruges i denne ene sammenhæng.
Dernæst skal du over i din shop administration og ind under Indstillinger -> Admin Brugere. Her sætter du det du oprettede ind under OnPay betalingssystem login. Og så er der forbindelse mellem de to systemer.
Hvis du i shoppen bruger multibruger appen, så kan du sætte det samme login ind på alle de brugere, der skal have adgang til at behandle betalinger.
Hvis du har mere end ét betalingssystem tilknyttet din shop i forbindelse med flere sites, så skal du være opmærksom på at en given bruger i shoppen kun kan have én API bruger indsat. Multibruger appen kan her bruges til at have en bruger til hver API bruger, men man er så nødt til at logge ud og ind mellem disse brugere for at håndtere ordre fra begge sites.
8. Opret betalingsmetode(r).
Det sidste trin før dine kunder kan begynde at betale med kreditkort i din webshop er at oprette en eller flere betalingsmetoder.
Du kan læse nærmere om betalingsmetoder i shoppen her
Tidligere var det normalt at oprette flere betalingsmetoder alt efter gebyr størrelsen på de forskellige kreditkort. Men siden 1. januar 2018 er det ikke længere lovligt at overvælte transaktions gebyret til slut kunden, så i dag kan det bedst betale sig at oprette en enkelt betalingsmetode til at håndtere alle betalinger.
Der er den krølle at NETS har en regel om at Internationale kort der er udstedt i Danmark ikke må afregnes i andet end dansk valuta.
Så hvis du giver mulighed for at kunder kan afregne f.eks. i EURO, så må disse kunder ikke kunne bruge de korttyper hvor der står “DK” efter.
For at løse dette er du nødt til at arbejde med Regler/Filtre i shoppen for at skjule den betalingsmetode der inkluderer disse korttyper alt efter valutaen. Det er dog meget sjældent at dette giver problemer for de fleste butikker.
Betalingsmetodens navn og notatfelt er din måde at kommunikere til din kunder hvad de kan forvente af den enkelte betalingsmetode, så sørg for at nævne de korttyper du modtager.
Her er et nyttigt link til kortlogo.dk hvor du kan hente logoer til brug på betalingsmetoderne.
Tip fra shop supporten: http://kortlogo.dk/ har også en fin service til at lave kortlogoer, men siden har ingen relation til DanDomain.
9. Test det!
Det giver måske sig selv, men mange shopejere glemmer faktisk dette punkt.
Test dit ordre og betalingsflow ved selv at købe med dit eget kreditkort. Få evt. hjælp hvis du kender én med et internationalt kreditkort og ikke selv har ét.
Du kan bare lave en ordre på et lille beløb og du kan efterfølgende også kreditere beløbet i betalingssystemet, så det tilbageføres. Hvis du modtager internationale kort er det også en god idé at teste en ordre på over 2000 kr for at teste 3D secure delen. Igen kan du bare afvise betalingen efterfølgende i dit betalingssystem. Du behøver ikke hæve den.
Når du laver ordren, så prøv at se det med kundens øjne.
Kan man finde ud af at vælge den rigtige betalingsmetode ud fra de oplysninger der er til rådighed og det kort man sidder med?
Er der deciderede fejl i opsætningen? Du vil hellere selv fange disse ting end lade dine kunder løbe ind i dem.