Fejlsøgning

Ind imellem vil du opleve at en overførsel til Pacsoft fejler af en eller anden årsag. I den situation kan det godt være svært at regne ud hvad problemet præcist er, så her en lille guide til fejlsøgningen.

Fejl i opsætning

Hvis du er ny Pacsoft bruger og slet ikke har fået nogle ordrer over endnu er der en god mulig for at der er problemer med opsætningen. Prøv at gennemgå den igen og se om noget er glemt link. Hvis alt ser rigtigt ud, så kontakt Postdanmark og hør dem om din profil hos dem er korrekt oprettet og om du har det rigtige login. Spørg dem evt. om din profil er opsat til at godkende API forbindelse fra Dandomain.

Typiske problemer i denne kategori:
– Login til Pacsoft er forkert indsat i shoppen.
– Oprettelsen hos Postdanmark er ikke korrekt gennemført.

Fejl ved en ordre

Hvis du allerede har ført data over til Pacsoft tidligere, så er det sandsynligt at fejlen kommer fra en enkelt ordre, hvor adresse informationerne er ugyldige. Prøv at kigge på ordren og se om du kan se hvad problemet er. Typisk vil det være noget med et forkert skrevet postnummer eller et manglende navnefelt. Du kan evt. rette direkte i ordren, hvis du kan se at det noget der er nemt at rette.

Bemærk: Hvis du har markeret flere ordrer til kørsel og den fejler, så kan du af-markere dem igen og tage dem enkeltvis indtil du finder synderen. Pas på, for en synder kan godt ligge i et andet ordrestadie end det du lige kigger i, så sæt din visning på ”alle ordrestadier”.

Hvis du ikke kan regne ud hvad problemet med en ordre er, så kan du også prøve at kontakte Dandomain supporten. Vi kan mange gange se en uddybet fejlbeskrivelse fra Postdanmark eller har måske set en lignende fejl tidligere.

Typiske problemer i denne kategori:
– Postnummer er forkert indtastet. (Kunden har f.eks. skrevet ”DK8900” i stedet for bare ”8900” eller kunden har skrevet et mellemrum med ”8900 ”)
– Adressen er indtastet uden husnummer.
– Firmanavn mangler på en erhvervsforsendelse.

Tip: Opsætning af valideringer på dine ordrefelter kan afhjælpe mange af disse problemtyper. Hvis du f.eks. sætter dit postnummer felt til altid at have en minimums og maksimumslængede på 4 og at feltet kun må bestå af tal, så har du afhjulpet en del potentielle fejl. Andre leveringslande har længere postnumre eller bruger evt. bogstaver deri og så kan du ikke bruge denne metode.


Du finder dokumentationen til DanDomain Webshop her: https://webshop-help.dandomain.dk x