Opsætning af forsendelsesmetoder

For at Dandomains webshop kan sende oplysninger videre til Pacsoft, skal disse forsendelsesinformationer knytte sig til en ordre. Webshoppen bruger forsendelsesmetoder til at opsamle informationerne.

Læs her om forsendelsesmetoder generelt: Her

En forsendelsesmetode sættes til at fungere sammen med Pacsoft ved at knytte en forsendelsesløsning til forsendelsesmetoden. Dette gøres inde på selve forsendelsesmetoden i feltet ”Vælg forsendelsesløsning”:

Packsoft2

Bemærk: Forsendelsesløsningen er først tilgængelig efter at du har indsat login til Pacsoft under Indstillinger -> Admin Brugere

Tip: Du kan sætte returlabels aktiv på forsendelsesmetoden. Dette giver Pacsoft instruks om også at udskrive en returlabel til kunden samtidig med adresselabel. Dette er en god idé hvis du altid ønsker at sende returlabel med til kunden. Hvis du kun sender returlabels med i nogle tilfælde, kan du tilvælge dette efterfølgende i Pacsoft administrationen. Bemærk at returlabels kan koste ekstra at bruge hos Postdanmark.

Services

Det smarte ved at samle forsendelsesdata ind allerede under kundens køb i din webshop er at du dermed automatisk har disse tilvalgt i Pacsoft systemet før du udskriver. Dette styrer du ved at tilknytte services til en forsendelsesmetode hvor du har tilkoblet Pacsoft forsendelsesløsningen.

Bemærk: Hvis der ikke er tilvalgt nogen services til forsendelsen, så er det standard at forsendelsen registreres som ”Levring uden omdeling”. Det er altså Postdanmark der vælger hvilket postkontor kunden skal hente sin pakke på. Kunden får en notits om dette dagen efter som almindeligt brev.

Når du har tilknyttet Pacsoft forsendelsesløsningen til forsendelsesmetoden (Og trykket Gem) så kan du begynde at tilknytte ekstra services til. Dette gør du ved at trykke på det grønne plus under området Services:

Packsoft3

Herefter trykker du Gem igen og servicen er nu tilknyttet. Der skal trykkes Gem for hver enkelt service, før en ny kan tilføjes.
Du kan nu sætte indstillinger op for servicen. Her er vist en opsætning med hvor en række services allerede er tilknyttet:

Packsoft4

Serviceydelse Dette er shoppens navn for den enkelte ydelse
Beskrivelse Her kan du ændre på den tekst om serviceydelsen, der vises til kunden
Gebyr DKK Her kan du indtaste gebyret på serviceydelsen. Du finder disse gebyrstørrelser på Postdanmarks hjemmeside. Gebyret for hver service optræder som en separat varelinje på ordren til kunden. Bemærk: Postdanmark vil opkræve dig for brug af de enkelte services uanset om du sender gebyret videre til kunden eller ej.
Produktnummer Her kan du ændre det produktnummer, som sættes på servicens vareline på ordrebekræftelsen. Dette er specielt brugbart i forbindelse med ordrer der skal sendes til et eksternt økonomisystem, hvor et specifikt produktnummer skal bruges.
Sortering Her kan du ændre rækkefølgen de forskellige services vises i for kunden. Hvis du ikke sætter en sortering, så kommer de bare ud i opretteses rækkefølge.
Servicenotat Her skrives en tekst kunden skal læse. F.eks. ”Indtast mobilnummer” til SMS adviseringen eller ”Skriv hvor pakken må stilles” ved Flexlevering
Valideringstekst Her skrives en tekst, som kunden får vist hvis de ikke har udfyldt det krævede felt. F.eks. ”Du skal indtaste dit mobilnummer for at kunne modtage SMS advisering”
Skjul og tilføj service automatisk Til nogle services kan det give mening ikke at give kunden mulighed for selv at vælge. Hvis du krydser af her bliver servicen automatisk tilknyttet og bliver ikke vist for kunden. Dette bruges f.eks. hvis du altid vil sende med omdeling til kunden eller hvis du altid vil sende e-mail advisering til kunden.

Herunder er en overordnet forklaring af de forskellige services, der kan tilvælges. For en uddybende forklaring af services, skal du læse på Postdanmarks hjemmeside. Dandomain er ikke ansvarlig for evt. ændringer Postdanmark laver ved de enkelte services, om end vi selvfølgelig forsøger at holde denne guide up to date.

Valgfrit afhentningssted Med Valgfrit afhentningssted får kunden mulighed for selv at vælge hvor de gerne vil afhente pakken blandt en række muligheder af afhentningssteder der har en aftale med Postdanmark. Forsendelsen tæller stadig som uden omdeling, men i stedet for at Postdanmark vælger hvor de ligger pakken, får kunden selv valget. De muligheder der præsenteres for kunden er bestemt ud fra den leveringsadresse kunden har indtastet, så det er altså et opslag Dandomain laver via Postdanmark under kundens Checkout flow. Valgfrit afhentningssted kan kun vælges, hvis der ikke allerede er valgt Omdeling.
Omdeling Med Omdeling valgt bliver pakken leveret til kundens leveringsadresse af Postdanmark. Omdeling kan kun vælges, hvis der ikke allerede er valgt Valgfrit afhentningssted.
Flexlevering Med flexlevering kan kunden angive om pakken må stilles et bestemt sted på adresse ved valg af omdeling. Kunden skriver en tekst til postbuddet, som f.eks. kunne være ”Pakken må stille ved døren”. Flexlevering kan kun krydses af, hvis der allerede er valgt omdeling. Postdanmark anbefaler at man kombinerer flexlevering med SMS – advisering, så kunden får besked når pakken er leveret og evt. står udendørs.
SMS – advisering* Kunden modtager en SMS fra Postdanmark, når pakken er klar til afhentning. Shoppen kan IKKE tage et telefonnummer med fra kundens Ordredata, så det skal indtastes af kunden her hvis servicen tilvælges.
E-mail – advisering* Kunden modtager en E-mail fra Postdanmark, når pakken er klar til afhentning. Shoppen foreslår som standard den E-mail adresse, der er indtastet af kunden under Ordredata, men kunden kan indtaste en valgfri.
Brevadvisering* Kunden modtager et brev fra Postdanmark, når pakken er klar til afhentning. Dette tager selvsagt længere tid end de andre adviseringer. Og siden en mailadresse er et krav ved køb i webshoppen, vil det meget sjældent være en fornuftig mulighed for kunden.

*Kun én adviseringsmetode kan vælges af kunden.

Én eller flere forsendelsesmetoder?

I teorien kan du nøjes med at have én forsendelses metode til håndtering af alle Postdanmark forsendelser. Kunden vælger denne forsendelsesmetode og vælger derefter hvilke services der ønskes brugt.

I praksis kan det dog ofte være en fordel at lave to forsendelsesmetoder til de to centrale valg: Omdeling eller Uden Omdeling/Afhentning. Fordelen består i at kunden hurtigt får et overblik over de to valgmuligheder og det faktum at valget påvirker prisen på forsendelsen.

Et eksempel på hvordan en sådan løsning kunne se ud:

Packsoft5

Hvis du ønsker en sådan opsætning, så er der et par ting at bemærke.

For det første skal du ved din Omdelings forsendelsesmetode sørge for at der er valgt ”Skjul og tilføj automatisk” på servicen Omdeling. Dernæst skal du fjerne evt. gebyr fra servicen og i stedet lægge det oven i prisen på vægtgrænse gebyret. Dette gør nemlig at kunden for det første ikke kan komme til vælge servicen fra igen og dernæst at gebyret står angivet ved siden af forsendelsesmetoden med gebyret allerede inklusiv omdelingsgebyret. Valgfrit afhentningssted servicen skal ikke medtages her.

På den anden forsendelsesmetode tilføjer du Valgfri afhentningssted. Denne kan dog ikke skjules, da kunden skal tilvælge den for at shoppen starter opslaget hos Postdanmark for at hente de mulige afhentningssteder. Omdeling servicen skal ikke medtages her.

Tip: Valgfrit afhentningssted er altid det gode valg at sætte på en forsendelsesmetode. Det koster ikke dig ekstra som shopejer, men det giver kunden en fantastisk mulighed for selv at tilpasse hvor pakken skal afhentes. Og du bør friste kunden med dette med en positiv overskrift. Hvis du f.eks. kalder din forsendelses metode for ”Vælg selv hvor du vil hente pakken!” i stedet for bare ”Uden omdeling”, så kan kunden se fordelen i at kunne planlægge sin egen tid. Kunden behøver ikke være hjemme for at modtage pakken og kan måske finde et afhentningssted der passer godt sammen med ruten hjem fra arbejde. Så det er positivt for alle parter. For dig som shopejer der måske tilbyder gratis fragt er der en direkte besparelse på at kunden vælger omdelingen fra og vælger afhentningssted i stedet.

Forsendelse til virksomheder

Når en forsendelse sendes over til Pacsoft og det er en forsendelse til en privat adresse, så bliver den i Pacsoft systemet markeret til det der hedder ”Post Danmark Privatpakker Norden”. Det en den produkttype hos Postdanmark der giver mulighed for f.eks. Omdeling og Valgfrit afhentningssted.

Shoppen bruger kundetype [Link til kundetyper] på leveringsadressen til at bestemme om en forsendelse er en forsendelse til en virksomhed. Hvis kundetypen står til ”Virksomhed” så bliver der i stedet valgt ”Postdanmark Erhvervspakke”.

Dette betyder så også at det vil være en god idé at have Forsendelse til virksomheder som en separat forsendelsesmetode, da denne vil have et andet gebyr og kan ikke benytte serviceydelserne. Det giver med andre ord ikke mening at tage ekstra gebyr for ”Omdeling” til en virksomhedslevering.

Du kan med fordel bruge Regler og Filtre i shoppen til at skjule forsendelsesmetoder beregnet til den modsatte kundetype. Bemærk dog, at dette ikke kan fungere sammen med One page checkout, hvis du bruger det i din webshop.

Forsendelse til udlandet

Hvis en kunde vælger et andet leveringsland end ”Danmark”, så kan ordren stadig sendes over til Pacsoft. Men her er det så nødvendigt for dig selv at vælge det Postdanmark produkt ovre i Pacsoft, som forsendelsen skal køre på.

Igen vil dette betyde at der ikke skal tilknyttes serviceydelser til forsendelsen, da disse ikke håndteres af Postdanmark. Du kan med andre ord f.eks. ikke bestille flexlevering til Hong Kong.

Du kan igen lave en separat forsendelsesmetode til forsendelser til udlandet. Her kan du med fordel bruge forsendelsesmetodernes indbyggede landetilknytning til kun at vise forsendelsesmetoden til det eller de rigtige lande. Du kan enten lave en forsendelsesmetode til hvert land eller også gruppere dem sammen efter hvilke lande der kan køre på sammen Postdanmark produkt. Rådgivning omkring hvad der er det rigtige Postdanmark produkt til det forskellige lande er noget du skal søge direkte hos Postdanmark om.


Du finder dokumentationen til DanDomain Webshop her: https://webshop-help.dandomain.dk x