Reservation af købsbeløb
Introduktion
Da visse typer af betalingskort (Visa, Visa Debit og Mastercard) fungerer således at købsbeløbet reserveres på kundens bankkonto straks beløbet godkendes i betalingsvinduet, er du som shopejer forpligtet til at informere dine danske kunder om dette. Påmindelsen skal ske så tæt på godkendelsen af betalingen som muligt.
I denne guide viser vi med få trin hvordan du indsætter en besked om dette i dit OnPay betalingsvindue. Hvis du benytter et andet betalingssystem end OnPay skal du kontakte din udbyder for nærmere information om hvordan du kan tilføje informationen i overensstemmelse med anvisningerne.
Sådan gør du
- Log ind i OnPay. Hvis du endnu ikke har dine login oplysninger, kan du klikke på linket (Forgot your password?) til glemt adgangskode nederst i dialogen:
- Klik på Indstillinger > Betalingsvinduer:
- Hvis du ikke allerede har oprettet egne betalingsvinduer skal du gøre dette, ved at klikke på Nyt vindue:
-
Angiv en titel på dit betalingsvindue (til internt brug) og indsæt betalingsteksten i feltet Tekst ved betaling:
(se evt. sektionen Vejledende tekst nederst i denne artikel for et eksempel)
-
Klik på Gem for at gemme dine ændringer:
Hvis du allerede har oprettet et eller flere betalingsvinduer skal du klikke på Rediger:
Og indsætte teksten i feltet Tekst ved betaling:
Husk at gemme dine ændringer:
-
Herefter skal du besøge din webshop og gå igennem kurven til betaling, så du får vist betalingsvinduet og kan verificere teksten:
Bemærk: Hvis du har flere betalingsvinduer, der benytter de pågældende betalingskort i Danmark, så skal du huske at gentage processen, så de pågældende vinduer er i overensstemmelse med anvisningerne.
Vejledende tekst
I vores eksempel har vi benyttet følgende tekst, der kan benyttes som rettesnor:
Ved betaling med Visa, Visa Debit og Mastercard reserveres købsbeløbet på din konto, indtil betaling sker.
Bemærk: Ovenstående kan benyttes som rettesnor til en generel formulering. Hvis du har spørgsmål af juridisk karakter, anbefaler vi, at du rådfører dig med en advokat.
Nyttige links
- Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse, 26. januar 2023
- Opsætning af besked om reservation af købsbeløb under checkout i shoppen