Indløsning af gavekort

Modtageren af gavekortet skal have mulighed for at bruge sit gavekort som betaling i din butik. Til dette skal du have lavet en betalingsmetode specifikt til dette formål. Denne betalingsmetode fungerer som enhver anden betalingsmetode, så du definerer selv navn, notat og evt. billede på betalingsmetoden. Rent teknisk kan du godt sætte et betalingsgebyr på gavekorts betalingsmetoden, men det vil nok sjældent give mening. Fra kundens synspunkt vil denne stadig kunne se at der står gebyret (DKK 0,00) ud for betalingsmetoden. Dette kan ikke fjernes, fordi gavekortsbetalingsmetoden for systemet reelt bare er en betalingsmetode som alle de andre betalingsmetoder. Og som med alle andre betalingsmetoder kan du også styre hvilke leveringslande betalingsmetoden skal tilknyttes. Her bør alle leveringslande normalt tilknyttes. Du kan nemlig ikke styre hvilke leveringslande der kan købe et gavekort i første omgang, så derfor heller ikke hvilke leveringslande der bør kunne bruge det.

Du gør en betalingsmetode til en gavekorts betalingsmetode ved at gå ind på opsætningen af betalingsmetoden og vælge ”Gavekortbetaling” under Betalingsløsning. Det er med andre ord et alternativ til f.eks. ”Dandomain Betalingssystem” som betalingsløsning. Bemærk at denne ”Gavekortbetaling” kun er tilgængelig som betalingsløsning, hvis du først har aktiveret gavekorts funktionaliteten i det hele taget under Shopindstillinger.

Gavekort_Betalingsloesning

Dine kunder kan herefter gøre brug af gavekort betalingsmetoden i din shop. Når de vælger metoden, bliver de præsenteret af et indtastningsfelt og en saldo.

Gavekort_SaldoFrontend

Hvis du har valgt Optankning på kunde vil saldofeltet henvise til kundeprofilens saldo og kan dermed allerede nu indeholde et beløb fra tidligere indløsninger af gavekort og kunden kan vælge at bruge dette beløb uden at gøre ydereligere. Kunden kan også vælge at indtaste ét eller flere gavekort for at indløse disse og ”tanke” dem op på sin profil, før ordren gennemføres. Bemærk at hvis du bruger shoppensOne-step checkout funktion, vil optankningen på kundeprofilen først ske ved gennemførslen af ordren, da kunden her har mulighed for at indløse et gavekort inden denne egentligt har indlæst sin kundeprofil endnu.

Hvis du har valgt Optankning på gavekort vil saldofeltet henvise til saldoen på gavekortet og derfor altid starte på 0,00 kr. indtil kunden får indtastet et gavekort. Når kunden nu indtaster gavekortets serienummer (eller kode; det er op til dig hvad du vil kalde det), vil saldoen nu vise hvilket beløb, der pt. er tilgængeligt på gavekortet. Enten det fulde beløb, hvis kortet endnu ikke har været brugt eller også et evt. restbeløb fra tidligere indløsninger. Modsat ved ”optankning på kunde”, kan kunden har ikke gøre brug af flere gavekort på samme tid, men kun det ene, der vises saldo på.

Hvis beløbet fra indløste gavekort ikke er nok til at dække hele den aktuelle ordre, vil shoppen se dette. Og når kunden nu trykker sig videre i ordreprocessen, vil kunden blive præsenteret med en tekst om dette. Kunden kan nu vælge hvilken betalingsmetode der skal bruges til restbeløbet, mellem alle de andre gyldige betalingsmetoder. Forløbet herfra udspiller sig som ved normale betalinger, men med den forskel at det kun er restbeløbet der kræves betaling for. På ordren vil dette beløb også omtales som restbeløbet. Det er vigtigt at pointere at restbeløb altså ikke refererer til det beløb der evt. er tilbage på gavekortet og det vil være en god idé at tænke på dette, når du retter teksterne til, som du gerne vil have kunden til at læse dem.

Gavekort_restbetaling

Hvis du bruger shoppens One page Check-out funktion og der findes et restbeløb på ordren, som gavekortet ikke dækker, så vil hele ordren blive ”låst”, når kunden godkender ordren og kunden vil herefter ikke kunne ændre på kundedetaljer (1) eller forsendelsesmetode. Kunden skal så ligeledes her vælge en betalingsmetode (2) til udligning af restbeløbet (3) og herefter trykke godkend igen.

Gavekort_Restbetaling_OneSt