Opsætning af domæne og brugere. (Office 365)

Bekræftelse af domæne ejerskab ved Microsoft.

For at kunne benytte sit domæne sammen med Office 365 løsningen skal man bekræfte over for Microsoft at man er ejer af domænet.

Dette gøres ved at indsætte en rekord i DNS zonen for domænet, der validere ejerskabet.

Login på Office 365 portalen med oplysningerne fra kundecenteret: https://login.microsoftonline.com/

mine_produkter_2

 Trinvis vejledning

I denne vejledning vil der blive vist hvordan man selv kan sætte sit domæne op til at gøre brug af Office 365 tjenesterne.

Trin 1 – Bekræft domæne

  1. Tryk på mailadresse – for at starte opsætningen af Office 365.trin_for_trin
  2. Tryk på “Lad os komme i gang”ejerskab_5
  3. Indtast det domæne der skal benyttes sammen med Office 365 løsningen og tryk på Næste.ejerskab_6
  4. Du vil nu blive bedt om at indtaste en af følgende Poster for dit domæne hos din domæneudbyder.ejerskab_3

Man kan her vælge at åbne et nyt faneblad, så man kan multitaske imellem Office 365 portalen og domæneudbyderens side eller Kopier disse poster til et dokument så du har dem i det videre forløb.

Nu da posten for bekræftelse af domænet er blevet oplyst, kan man indsættes denne i DNS-zonen. Dette gøres ved at logge på ved sin domæneudbyder.

 

Domæne ved Dandomain

Tryk på fanebladet Domæner

Tryk på den blå trekant med et D ud for det domæne der skal anvendes til Office 365

office365bekraeft01

Tryk på tilføj. office365bekraeft02

Indsæt nu en af de poster Microsoft har oplyst med korrekte værdier. Tryk på Gem & Luk for at oprette. Tryk atter på gem & luk i det overordnede vindue for at gemme alle nye ændringer. Her er der taget udgangspunkt i en TXT rekord.

office365bekraeft03

Domæne ved anden udbyder

Log ind hos din domæne udbyder.

Find frem til domæne administrationen og tryk på det domæne der skal anvende Office 365.

Indsæt nu en af de poster Microsoft har oplyst – enten TXT-recorden eller MX-recorden.

Du skal nu gå tilbage til opsætningsprocessen af domænet på din Office 365 portal, for at bekræfte ejerskabet af domænet.

Du logger ind i portalen her: https://login.microsoftonline.com

office365bekraeft04

Bemærk: Der kan gå op til 15 min før man kan bekræfte ejerskabet af domænet ved Microsoft.

Trin 2 – Tilføj Brugere

Når domænet er bekræftet vil Microsoft tilpasse domænet til mailadresserne, så mail adresser ikke kommer til at hedde noget kryptisk langt og i stedet bruge dit eget domæne.

Her skal man vælge at springe dette trin over.

office365bekraeft05

Du vil nu blive bedt om at oprette brugerne til din Office 365. Her kan du oprette det antal brugere der er licenser til.

office365bekraeft06

Tryk nu på ”Tilføj disse brugere”.

Trin 3 – Konfigurer domæne.

Når ejerskabet er bekræftet og brugerne oprettet, vil Microsoft oplyse yderligere DNS-poster. Disse poster er for de forskellige tjenester som Office 365 tilbyder, eks. Sharepoint, Onedrive, mail osv.
Disse skal ligeledes indsættes i DNS-zonen for domænet og vil blive oplyst i det videre forløb.

office365bekraeft07

Tryk “Næste”.

Microsoft vil nu spørge om ”Har du allerede et websted hos www.ditdomæne.dk?” som man vil bruge eller om man vil bruge deres service. Her er der valgt at sige ”Nej” for at tage udgangspunkt i Microsofts hjemmeside service.

Bemærk: Hvis du allerede har en hjemmeside hos anden udbyder skal man vælge “Ja”.

Vælg din konfiguration

office365bekraeft08

Tryk “Næste”.

Ved næste trin vil du blive bedt om at skifte navneserver. I stedet for at skifte navneserver ønsker vi at beholde vores nuværende domæne udbyder og blot indsætte DNS-posterne til domænet.

office365bekraeft09

Tryk: ”Administrer din DNS hos din DNS-vært”.

Vælg hvilke tjenester du ønsker at bruge ved at sætte et flueben ved ”Outlook til mail, kalender og kontakter”, samt sæt flueben ved ”Lync til chat og onlinemøder”.

office365bekraeft10

Tryk: ”Næste”.

Du vil nu få vist en masse DNS-poster. Disse poster skal som nævnt tidligere, indsættes i din DNS-zone hos din domæneudbyder. Ligger dit domæne eks. ved DanDomain skal du oprette dem her.

Her kan man vælge at åbne et nyt faneblad, så man kan multitaske i mellem Office 365 portalen og domæneudbyderens hjemmeside eller kopiere disse poster til et dokument så du har dem i det videre forløb for opsætningen.

office365bekraeft11

VIGTIG INFO OMKRING MX-POSTEN:

Inden du går i gang med at skifte eller tilrette disse poster, er det vigtigt at have oprettet de tilsvarende e-mail konti på løsningen hos Microsoft.

Hvis ikke e-mail adresserne er oprettet skal du gøre dette nu, inden ovenstående rettelser udføres.

Log på her med administrator kontoen for at oprette dem: http://portal.office.com

Det er ligeledes vigtigt at man er opmærksom på, at mails, fra den nuværende mailudbyder ikke automatisk bliver overført til de konti man opretter ved Microsoft. Her er det vigtigt at man har taget en backup af den aktive mailløsning. Denne vil man senere kunne importere til den nye mailløsning ved Microsoft.

Såfremt det ikke er noget I selv ønsker at stå for, kan DanDomain tilbyde at flytte din mail for dig.

Når man er skiftet over til den nye løsning hos Microsoft er det vigtigt at få nedlagt den ”gamle” aktive mailløsning, da man vil kunne opleve fejlleveringer af mail. Grunden til dette er, at en mail server først kigger internt, for at se om den kan genkende modtager e-mail adressen og først efter det, kigger på MX posten for at levere mail til det korrekte sted.

BEMÆRK:

Lige så snart man skifter denne post (MX) med sin eksisterende MX post for domænet, vil mails fremover blive leveret til løsningen ved Microsofts. Ydermere er det vigtigt at være opmærksom på, at der kan gå op til 72 timer fra man skifter denne MX-record hos sin domæneudbyder, til det træder i kraft.

Log på hos din domæneudbyder og opret disse poster i domænets DNS-zone med de korrekte værdier.

Hvis du har domæne ved DanDomain er du velkommen til at sende disse poster til DanDomain fra kundecenterets ”Kontakt DanDomain” funktion. Når denne fremsendes klarer vi indsættelsen af posterne for dig.

For at gøre dette skal der logges ind i kundecenteret. Herefter skal man klikke på ”Kontakt DanDomain” –> ”E-mail support” -> ”Kontakt DanDomain”. Når dette gøres vi har den fornødne fuldmagt til at sætte det op for dig.

Når posterne er indsat hos din domæneudbyder skal du tilbage i portalen.

Tryk: ”Ok, jeg har tilføjet posterne”

Microsoft vil nu forsøge at bekræfte opsætningen – såfremt det er sat korrekt op, vil du få dette vist.

office365bekraeft12

Tryk: ”Udfør”.

Du har nu gennemført opsætningen/konfigurationen af Office 365 og kan begynde at benytte de forskellige services dette produkt tilbyder.