Intrusion prevention active (Spamhaus)

DanDomain, og de fleste andre mailudbydere, tjekker op imod diverse offentligt tilgængelige spamlister. Disse spamlister fortæller hvilke IP adresser, som er blevet misbrugt til sende spam ud fra. Spam kan sendes med og uden ip-indehavers vidende, men kan ryge på spamlister uanset hvad. Dette bevirker, at mailudbyderen blokerer for afsendelse af mail, da pågældende IP adresse er registreret som spamafsender. Herunder kommer nogle bud på, hvordan du nemmest kommer ud af denne situation.

VIGTIGT: Inden du involverer andre i problemløsningen, er det vigtigt at du sikrer dig, at din maskine(r) er ren for virus, spyware osv. Så scan alle de enheder, som du har brugt til at sende mail fra. Hvis ikke du sikrer, at dine computere er “rene”, kan du risikere at havne i samme situation indenfor få timer igen.

Eftersom, at det er din Internetudbyder (TDC e.l.) som ejer din IP adresse, skal du kontakte dem for hjælp. De kan gøre 2 ting:

  1. Hjælpe dig med at blive fjernet på den pågældende spamliste. Det er oftest: Spamhaus.org
  2. Give dig en ny IP adresse, så du igen kan sende mails.

Du kan også selv forsøge at løse problemet. Det gøres som følger:

  1. Start med at finde din IP adresse hér: MYIP.dk
  2. Gå til Spamhaus’ hjemmeside og følg vejledningen: https://www.spamhaus.org/lookup/

BEMÆRK: DanDomain har ikke nogen support på fjernelse/delisting af IP adresser på spamlister. Hvis du har problemer eller spørgsmål, skal disse rettes mod din Internetudbyder, da det er dem som ejer og har ansvar for din IP adresse.