Installation af programmet

Denne guide er opdelt i to:

En guide til installation på Windows øverst.

En guide til installation på Mac nederst.

Generelt

Før du kan komme i gang med at tage backups, skal backup-manageren installeres. Det gøres lidt forskelligt alt efter styresystem, og er beskrevet herunder.
For at kunne logge ind i systemet og downloade backup manageren, skal du have brugernavn og password parat fra den abonnementsmail DanDomain har fremsendt ved abonnementets oprettelse.

Eller også kan du finde det i dit kundecenter (https://kundecenter.dandomain.dk) som vist her under Backup produktet.

Installation på Windows

  1. Åbn en browser, og gå til siden https://backup01.dandomain.dk 
  2. Indtast brugernavn og password fra den af DanDomain fremsendte abonnementsmail, og klik “Login“:
  3. Klik “Installer program” ikonet i toppen af skærmen:
  4. Under ikonet for Windows
    – klik derefter på linket “Exe online filen“:
  5. Vælg at åbne filen.

    Vælger du i stedet at gemme filen, skal du bagefter selv finde filen på din computer, og dobbeltklikke på den. Dialogboksen der spørger om filen skal åbnes eller gemmes kan se lildt forskellig ud, alt efter hvilken browser der benyttes, Hvis du advares om ukendt udgiver, skal du bekræfte at du ønsker at køre programmet alligevel
  6. Alt efter Windows versionen, kan der nu fremkomme en “advarselsboks” hvor du skal bekræfte at det er dig selv der har startet programmet. Dette bekræftes.
  7. Nu startes installeringen og her vælges “Næste“:
  8. Marker at licensaftalen godkendes, og vælg “Næste“:
  9. Hvis du ønsker at benytte den foreslåede placering til installationen vælges “Næste“. Alternativt kan der vælges “Gennemse” for at vælge en ny placering:
  10. Vælg hvilke brugere programmet skal installeres for, og klik “Næste“:
  11. Vælg “Installer” for at starte installationen:
  12. Programmet er nu installeret, og du kan afslutte ved at vælge “Færdig“.
    – Remote Backup programmet vil nu starte op
  13. Næste trin er at åbne programmet første gang og sætte det første backupsæt op.
    Gå til pkt. 1.2 – Link. Programmet kan findes via start menuen, under navnet “AhsayOBM” (Ahsay Online backup manager)

Installation på Mac

  1. Åbn en browser, og gå til siden https://backup01.dandomain.dk
  2. Indtast brugernavn og password fra den af DanDomain fremsendte abonnementsmail, og klik “Login“:
  3. Klik “Installer program” i toppen af skærmen:
  4. Under Mac ikonet:
    – Vælg DMG Online Filen
  5. Find det netop downloadede program, og dobbeltklik på filen for at starte installationen. Det gøres typisk direkte på download-oversigten, eller under mappen “Overførsler“:
  6. Når programmet startes vælges “Næste“:
  7. Vælg “Næste“:
  8. Vælg “Næste“:
  9. Vælg “Enig” hvis du godkender licensaftalen:
  10. Vælg “Installer” hvis du kan godkende den anbefalede placering:
  11. Indtast din Mac-brugers password for at godkende at programmet installeres, og vælg “OK“:
  12. Programmet er nu installeret. Vælg “Luk” for at lukke vinduet:
  13. Programmet er nu installeret, og et ikon placeres på skrivebordet. Alternativt kan programmet startes op under “Programmer -> DanDomain Remote Backup Manager -> BackupManager”.
  14. Næste trin er at åbne programmet første gang og sætte det første backupsæt op.
    Klik her