Salgssporing i shoppen

Salgsporing kaldes også for salgstracking eller bare tracking.

Når du gør brug af f.eks. AdWords eller andre salgsredskaber til sin webshop, vil du ofte have brug for at indsætte noget kode til salgssporing ind i shoppen. Denne kode eller script kaldes også tracking kode eller tracking pixel.

Det rigtige sted at gøre dette i shop administrationen er under

Design -> Tekster/Knapper -> Bestil Step 4 (Ordrebekræftelse), og så i feltet “Kodefelt” på den side.

Grunden til dette, er at dette kodefelt kun blive kaldt på ét tidspunkt og det er lige efter et godkendt køb. Du kan med andre ord regne med at det antal gange feltet kaldes svarer til antallet af ordrer du har fået. Undtaget her er hvis du har manuelt godkendt en ordre i shop administrationen, der netop aldrig har været igennem bestil step 4 (En ordre der er overstreget med rødt).

Du kan typisk bare sætte koden som du har fået ind i kodefeltet uden problemer, men det er en god idé at gennemføre en ordre efterfølgende for at se om koden påvirker et eller andet på ordrebekræftelsessiden.

Variabler

Nogle tracking scripts (f.eks. ved remarketing) har brug for at sende en oplysninger om kundens ordre med. Det kunne f.eks. være oplysning om ordrenummeret eller om hvor stort et beløb ordren er på.

Her kan du finde en komplet liste over de variabler du har adgang til at bruge på Bestil Step 4 

Du har mulighed for at indsætte variabler omkring ordren direkte i kodefeltet. I eksemplet her skal Google f.eks. bruge nogle specifikke oplysninger, som de så får gennem nogle variabler; her fremhævet med gult.

salgsporing