Hosted Exchange mailopsætning – Mac Outlook 2011

Generelt

Opsætningen af Outlook for Mac 2011 kan ske på 2 forskellige måder kaldet Autodiscover og Manuel, og begge er beskrevet herunder. Det anbefales at prøve via Autodiscover først. Autodiscover betyder at programmet ud fra ganske få oplysninger selv får tildelt alle relevante indstillinger direkte fra serveren. Autodiscover kræver dog at der er sat en speciel “record” op på domænet. Alle nyoprettede exchange konti ved DanDomain vil have denne record, hvis domænet er hosted ved DanDomain. Ellers kan den selv oprettes, jvf. instruktionerne nederst.

Styrer man selv sit domæne og ikke har adgang til at lave ovennævnte record, eller hvis Autodiscover metoden af andre grunde ikke kan benyttes, kan man selv manuelt indtaste alle oplysningerne jvf. guiden herunder.

Automatisk opsætning via Autodiscover

Fremgangsmåden for at benytte den automatiske opsætninger er som følger:

  1. Vælg i toppen af skærmen “Funktioner” og dernæst “Konti“:
  2. Vælg ikonet “Exchange-konto“, eller klik på plus ikonet i nederste venstre hjørne og vælg “Exchange…“:
  3. Udfyld næste vindue med følgende:
    E-mail-adresse: Indtast den komplette e-mail adressen der skal sættes op
    Metode: Vælg “Brugernavn og adgangskode
    Brugernavn: Indtast den komplette e-mail adressen der skal sættes op
    Adgangskode: Indtast det password der er tilknyttet email adressen (selvvalgt)
    Fortsæt ved at trykke “Tilføj konto
  4. Søgningen efter de korrekte indstillinger til kontoen startes nu, og du vil blive oplyst om at Outlook bliver omdirigeret til DanDomains Exchange server. Sæt hak i “Brug altid mit svar for denne server” og klik “Tillad“:
  5. Kontoen er nu opsat, og vinduet lukkes via det røde kryds i øverste venstre hjørne, hvorefter Outlook foretager den første synkronisering med Exchange serveren:

    Skulle opsætningen via Autodiscover fejle kan der benyttes manuel opsætning.

Manuel opsætning

Fremgangsmåden for at benytte den automatiske opsætninger er som følger:

  1. Vælg i toppen af skærmen “Funktioner” og dernæst “Konti“:
  2. Vælg ikonet “Exchange-konto“, eller klik på plus ikonet i nederste venstre hjørne og vælg “Exchange…“:
  3. Udfyld næste vindue med følgende:E-mail-adresse: Indtast den komplette e-mail adressen der skal sættes op
    Metode: Vælg “Brugernavn og adgangskode
    Brugernavn: Indtast den komplette e-mail adressen der skal sættes op
    Adgangskode: Indtast det password der er tilknyttet email adressen (selvvalgt)
    Fjern hakket i feltet “Konfigurer automatisk“Server: Indtast “www.outlookmail.dk

    Fortsæt ved at trykke “Tilføj konto

  4. Kontoen er nu sat op, og oversigtsvinduet lukkes ned via det røde kryds i øverste venstre hjørne, hvorefter Outlook vil foretage den første synkronisering:
  5. Hvis følgende skærmbillede om godkendelse af omdirigering fremkommer, sættes der hak i “Brug altid mit svar for denne server“, hvorefter der trykkes “Tillad“: